Försäljningsvillkor
Allmänna villkor
Vänligen läs igenom våra allmänna villkor för handel hos mekers.se. Vid köp av produkter har du samtidigt accepterat och godkänt gällande villkor.
Registrering
För att handla hos Mekers.se måste du ha leveransadress i Sverige.
Registreringen är gratis och utan köpkrav. Vi lagrar uppgifterna på ett säkert sätt och uppgifterna kommer inte att vara tillgängliga för obehöriga.
Mekers.se kan inte ingå avtal med minderåriga utan föräldrars godkännande. Bindande köpeavtal kan endast ingås med personer över 15 år. Kreditköp kan endast genomföras av personer över 18 år och förutsätter att du har ett kreditkortsavtal med din bank eller ditt kortföretag. Mekers.se säljer varor avsedda för privatpersoner. Varor du köper hos oss är därför inte avsedda för vidareförsäljning, utan för eget bruk.
Betalning
Vi måste ha registrerat betalning innan vi behandlar din order.
Vi accepterar betalning med kredit-/betalkort, PayPal.
Kortbetalning: Om köparen använder kreditkort eller betalkort vid betalning, debiteras kortet vid köp.
PayPal: Du kan säkert och enkelt skicka och ta emot betalningar online med PayPal. Din betalningsinformation hålls privat och vid varje köp får du ett e-postmeddelande om transaktionen. När du gör en beställning dras det totala beloppet från ditt PayPal-konto. Det tillkommer inga extra kostnader vid användning av denna PayPal-tjänst. Om du vill lära dig mer om betalningar och hur du öppnar ett PayPal-konto, besök PayPals webbplats.
Erbjudanden
Erbjudanden gäller så länge lagret räcker.
Frakt
Hos Mekers.se är det fri frakt i Sverige, om inte annat anges.
Risken för varan
Risken för varan övergår till köparen när köparen, eller köparens representant, har mottagit paketet.
Vid returförsändelse tillbaka till Mekers.se har avsändaren (köparen) risken för paketet tills Mekers.se har mottagit paketet.
Produktinformation
Mekers.se gör sitt bästa för att ge dig korrekt produktinformation. Mekers.se reserverar sig dock för felaktiga produktbeskrivningar. Mekers.se förbehåller sig också rätten att vid olika tillfällen få slut på lager.
Copyright
Innehållet på Mekers.se är deras egendom. Detta innehåll är skyddat enligt upphovsrätt, marknadsförings- och varumärkeslagstiftning. Detta innebär att varumärken, företagsnamn, produktnamn, information om produkter, inklusive beskrivningar av produkterna, bilder/grafik, design och layout och annat innehåll på sidorna inte får laddas ner, kopieras eller användas på annat sätt om detta inte är tillåtet enligt lag eller efter medgivande från Mekers.se.
Reklamation och ångerrätt
Alla förfrågningar som gäller reklamation, skada på varor eller fel vid leverans, ska riktas skriftligen till kundservice. Du får då svar från en av våra handläggare så snart som möjligt. Skicka inte tillbaka varor förrän du har fått besked om detta från handläggaren. På detta sätt hanteras ärendet smidigt och utan onödiga returkostnader.
Ångerrätt och ångerfrist – allmän information
Konsumenten kan frånträda avtalet utan att ange något skäl inom 14 dagar efter att säljaren har uppfyllt sin informationsskyldighet enligt ångerrättslagen, och varan och ångerrättsformuläret har mottagits.
Konsumenten måste meddela säljaren om ångerrätten utnyttjas. Fristen anses vara uppfylld om meddelandet skickas innan fristens utgång. Det ställs inga formkrav på meddelandet, men det bör av bevismässiga skäl vara skriftligt.
Ångerrättslagen påverkar inte dina rättigheter enligt exempelvis köplagen om det skulle uppstå brister. Om du behåller varan kan du under vissa förutsättningar kräva prisavdrag, omleverans (ny vara) eller häva köpet och få köpesumman tillbaka.
Om du utnyttjar ångerrätten inom fristen ska du få tillbaka det du har betalat för varan. Varan ska skickas tillbaka till säljaren innan ersättning sker. Returkostnader måste du täcka själv, om inte säljaren har brutit avtalet eller om säljaren enligt avtalet har levererat en ersättningsvara eftersom den beställda varan inte fanns tillgänglig.
Ångerrätten förutsätter att varan kan returneras i väsentligt samma skick och mängd. Detta innebär att du inte kan ångra köpet om du har brutit förseglingen på produkter för personlig vård och liknande.
Ångerrätten ger näringsidkaren rätt att debitera kunden om produkten har fått en värdeminskning till följd av användning utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och/eller funktion (enligt ångerrättslagen §25).
Reklamation – allmän information
Om det upptäcks ett fel eller en brist måste konsumenten inom rimlig tid efter att han eller hon upptäckte eller borde ha upptäckt den ge säljaren skriftligt meddelande om att han eller hon vill åberopa bristen (reklamation). Tiden för reklamation är dock inte kortare än två månader från det att konsumenten upptäckte bristen. Reklamation måste ske senast två år efter att konsumenten övertog produkten. Om produkten eller delar av den vid normal användning är avsedd att vara väsentligt längre är tiden för reklamation fem år. Om konsumenten inte reklamerar i tid förloras rätten att göra bristen gällande.
En brist som visar sig inom sex månader efter att konsumenten övertog risken för produkten (normalt leveranstidpunkten) ska anses ha funnits vid riskens övergång.
Om det finns en br ist på produkten, och konsumenten har reklamerat inom de nämnda tiderna, kan konsumenten göra gällande följande:
- Hålla inne köpesumman
- Under vissa förutsättningar välja mellan reparation och omleverans
- Kräva hävning av köpet om bristen inte är obetydlig
- Kräva ersättning
Om säljarens reparation eller omleverans innebär att konsumenten i mer än en vecka inte kan använda produkten, har konsumenten under vissa förutsättningar rätt att kräva att få en ersättningsprodukt tillhandahållen på säljarens bekostnad. Som huvudregel har säljaren inte rätt att göra mer än två försök till reparation eller omleverans för samma brist.
Robotdammsugare och robotgräsklippare kräver service av en auktoriserad återförsäljare vartannat år för genomgång och byte av eventuella slitdelar.
Har du ytterligare frågor om ångerrätt, ångerfrist eller reklamationer kan du kontakta oss via kundservice.
Tvistlösning
Klagomål riktas till säljaren inom rimlig tid. Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo.
Mail: [email protected]